نمونهای از اقامت
پدر پسر در ” دلقک ” به پسرش توضیح داد که مرد یک دلقک نیست و حتی با اینکه موهای او شبیه دلقک است , لباس مضحکی به تن نداشت و کارهای احمقانه ای برای خندیدن مردم انجام نمیداد .
با این دانش جدید , پسر توانست طرح ” دلقک ” را تغییر دهد و این ایده را متناسب با مفهوم استاندارد ” دلقک ” بسازد .
مراحل رشد شناختی پیاژه
پیاژه چهار مرحله از رشد شناختی را پیشنهاد داد که منعکسکننده افزایش پیچیدگی اندیشه کودکان است :
* مرحله حسی - حسی :
مرحله قبل از عملیات ( از ۱۸ تا ۹ سال )
* مرحله عملیاتی عینی ( از سن تا عصر )
مرحله عملیاتی رسمی ( دوران بلوغ و بزرگسالی )
هر کودک مراحل مختلف را طی میکند و رشد کودک با بلوغ زیستی و تعامل با محیط تعیین میشود . اگرچه هیچ مرحلهای نمیتواند از دست برود , تفاوتهای فردی در میزان پیشرفت کودکان از مراحل مختلف وجود دارد و برخی ممکن است هرگز به مراحل بعدی نرسند .
پیاژه ادعا نکرد که مرحله خاصی در سن خاصی حاصل شدهاست , اگرچه توصیف مراحل اغلب شامل شاخصی از سن است که در آن کودک متوسط به هر مرحله میرسد .
مرحله حسی - حرکتی :
دستاورد اصلی در این مرحله , دوام است - دانستن اینکه یک شی هنوز وجود دارد , حتی اگر پنهان باشد .
این نیازمند توانایی تشکیل یک نمایش ذهنی ( شمای کلی) از شی است .
مرحله اول :
در طول این مرحله , کودکان جوان میتوانند به طور نمادین به چیزها فکر کنند . این توانایی یک چیز - یک کلمه یا یک شی - برای چیزی غیر از خودش است .
تفکر همچنان خود محور است و کودک از نظر دیگران مشکل دارد .
مرحله عملیاتی عینی :
پیاژه نقطه عطفی در رشد شناختی کودک محسوب میشود , زیرا شروع تفکر منطقی یا عملیاتی را نشان میدهد .
این بدین معنی است که کودک میتواند در درون خود کار کند ( به جای تلاش فیزیکی در دنیای واقعی ) .
کودکان میتوانند تعداد ( سن ) , وزن و وزن را حفظ کنند . حفاظت , درک این است که چیزی در مقدار یکسان باقی میماند حتی اگر ظاهر آن تغییر کند .
مرحله عملیاتی رسمی
مرحله عملیاتی رسمی در حدود ساعت یازده شروع میشود و به بزرگسالی میرسد . در این زمان , افراد توانایی تفکر درباره مفاهیم انتزاعی و فرضیههای آزمون منطقی را توسعه میدهند .
مفاهیم آموزشی
پیاژه به صراحت نظریه خود را به آموزش ربط نداد , اگرچه محققان بعدی توضیح دادند که چگونه ویژگیهای نظریه پیاژه برای آموزش و یادگیری استفاده میشود .
پیاژه در توسعه سیاست آموزشی و تدریس بسیار تاثیرگذار بودهاست . به عنوان مثال , مروری بر آموزش ابتدایی توسط دولت بریتانیا در ایران مبتنی بر نظریه پیاژه بود . نتیجه این بررسی منجر به انتشار این گزارش شدهاست .
یادگیری کشف - این ایده که کودکان از طریق انجام و کاوش فعالانه یاد میگیرند - به عنوان مرکز دگرگونی برنامهدرسی دوره ابتدایی دیده میشود .
موضوعات تکرار شونده این گزارش , یادگیری فردی , انعطافپذیری در برنامهدرسی , مرکزیت بازی در یادگیری کودکان , استفاده از محیط , یادگیری از طریق کشف و اهمیت ارزیابی پیشرفت کودکان است . “
از آنجا که نظریه پیاژه بر پایه بلوغ و مراحل زیستی است , مفهوم ” آمادگی ” مهم است . هنگامی که اطلاعات یا مفاهیم خاصی باید آموزش داده شود , آمادگی لازم است . براساس نظریه پیاژه کودکان باید مفاهیم خاصی را بیاموزند تا اینکه به مرحله مناسب توسعه شناختی رسیدند .
منبع سایت روانشناسی ساده