دو زبانه بودن ممکن است به کودکان اوتیسمی کمک کنند
مطالعه نشان میدهد که bilingualism ممکن است انعطافپذیری ادراکی را در کودکان مبتلا به اختلالات طیفی اوتیسم (ASD)افزایش دهد.
مبدا:
دانشگاه مک گیل
خلاصه:
کودکان مبتلا به اختلالات طیفی اوتیسم (ASD)اغلب دارای زمان سختی هستند که دندهها را از یک کار به یک کار دیگر تغییر دهند. اما با توجه به یک مطالعه جدید، ممکن است به دو زبانه برای آنها کمی راحتتر شود.
کودکان مبتلا به اختلالات طیفی اوتیسم (ASD)اغلب دارای زمان سختی هستند که دندهها را از یک کار به یک کار دیگر تغییر دهند. اما به گفته یک مطالعه جدید که به تازگی در رشد کودک منتشر شدهاست، این کار به دو زبانه ممکن است در واقع برای آنها کمی آسانتر شود.
پروفسور Aparna nadig، نویسنده ارشد روزنامه، از دانشکده علوم ارتباطی و اختلالات دانشگاه مک گیل گفت: ” این یک یافته بدیع و شگفتانگیز است. در طی ۱۵ سال گذشته، بحثهای زیادی در این زمینه صورتگرفته است که آیا یک مزیت دو زبانه ” از نظر کارکردهای اجرایی وجود دارد. برخی از پژوهشگران به طور متقاعد کنندهای استدلال کردهاند که زندگی به عنوان یک فرد دو زبانه و نیاز به تغییر زبان به مفهوم زبانی که ارتباط در آن رخ میدهد، انعطافپذیری شناختی را افزایش میدهد. اما هیچکس هنوز تحقیقاتی را منتشر نکرده است که به روشنی نشان دهد که این مزیت ممکن است به کودکان در طیف اوتیسم نیز بسط یابد. و به همین دلیل است که پیدا کردن آن بسیار هیجانانگیز است.”
محققان پس از مقایسه این نتیجه رسیدند که ۴۰ کودک بین سنین ۶ تا ۹، با یا بدون ASD، که یا دو زبانه یا دو زبانه هستند، قادر به تغییر دادن تکالیف در یک تست کامپیوتری شده بودند. در هر گروه ده کودک وجود داشت.
خرگوشهای آبی یا قایقهای سرخ
در ابتدا از بچهها خواسته شدهبود تا یک شی را که بر روی صفحه کامپیوتر ظاهر شده بود (به عنوان مثال خرگوشهای آبی و قایقهای قرمز که قرمز یا آبی بودند)دستهبندی کنند و سپس از آنها خواسته شد که به جای خود به جای خود، همان اشیا را عوض کنند (به عنوان مثال خرگوشهای آبی و قایقهای سرخ با شکل بدون در نظر گرفتن رنگ).
محققان دریافتند که کودکان دو زبانه با ASD در زمانی که به بخش پیچیدهتر آزمون انتقال کار نسبت به کودکان مبتلا به ASD رسیدند، عملکرد بهتری داشتند. این یافته که به طور بالقوه مفاهیم ضمنی برای خانوادههای کودکان مبتلا به ASD دارد.
آنا ماریا Gonzalez -، اولین نویسنده کتاب و فارغالتحصیل اخیر از دانشگاه مک گیل، میگوید: ” از آنجایی که اغلب توصیه میشود که افشای یک کودک با ASD بیش از یک زبان مشکلات زبانی آنها را بدتر کند، ضروری است و همانطور که میدانیم، در جوامع دو زبانه مانند ما در مونترال، تنها یک زبان میتواند مانع بزرگی در بزرگسالی برای فرصتهای شغلی، آموزشی و اجتماعی باشد.”
با وجود اندازه نمونه کوچک، محققان بر این باورند که “مزیت دو زبانه” که در کودکان مبتلا به ASD دیده میشود، پیامدهای بسیار قابلتوجهی دارد و باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد. آنها قصد دارند تا کودکان مبتلا به ASD را که در این مطالعه در طول سه سال آینده مورد آزمایش قرار گرفتند و چگونگی رشد آنها را بررسی کنند، دنبال کنند. محققان میخواهند ببینند که آیا مزیت دو زبانه که آنها در آزمایشگاه مشاهده کردهاند نیز ممکن است در زندگی روزمره به عنوان سن کودکان مشاهده شود.
اوتیسم: مدار مغز رفتار اجتماعی را کنترل میکند.
یک مطالعه جدید یک مدار ویژه مغز را شناسایی میکند که ممکن است منجر به نقص اجتماعی در اختلالات طیف اوتیسم شود.
مبدا:
Elsevier
خلاصه:
یک مطالعه جدید، یک ناحیه کلیدی مغز از مدار عصبی را شناسایی کردهاست که رفتار اجتماعی را کنترل میکند. افزایش فعالیت این منطقه به نام the منجر به مشکلات اجتماعی در جوندگان میشود، در حالی که کاهش فعالیت این منطقه مانع مشکلات اجتماعی میشود.
منبع سایت علم روز